Takaisin 15.9.2015

Pieni voi olla vastuullisuusasioissa suuri

Vastuullinen liiketoiminta on välttämättömyys jokaiselle yritykselle, joka haluaa toimia edelläkävijöiden joukossa. Vastuullisesta toiminnasta kannattaa raportoida, ja raportin teossa kannattaa käyttää asiantuntijaa.

”Vastuullisuusraportointi on isojen yritysten hommaa.”

”Riittää, että me teemme asiat aina sääntöjen mukaan ja ylikin.”

”Kyllähän kaikki tietävät, että Suomessa asiat on järjestyksessä.”

Näin ajattelin vielä 2000-luvun alkuvuosina.

Fiblonilla vastuullisuusasiat ovat olleet aina tärkeitä. Pienenä perheyrityksenä koemme, että meillä on erityinen vastuu henkilökunnasta ja pitkäjänteisestä taloudenpidosta. Lyhytkäyttöisiä tuotteita valmistavana ajattelemme, että meillä on korostettu vastuu käyttämistämme raaka-aineista ja valmistusmetodeista. Jo 1980-luvulla yrityksemme slogan oli “Green is more than a colour”.

Vastuullisuus on Fiblonille liiketoimintaan sisään rakennettu ajatustapa. Yrityksemme arvot ”tyytyväinen asiakas”, ”työn ilo”, ”kannattava kasvu” ja ”ympäristön kunnioittaminen” ohjaavat meitä toiminnassamme. Kaikkea arjessa tapahtuvaa tekemistämme tarkastellaan aina vastuullisuuden näkökulmasta. Mutta riittääkö se, että tiedämme toimivamme vastuullisesti? Lyhyt ja ytimekäs vastaus on, että ei riitä.

Olisinko kymmenen vuotta sitten arvannut, että vuonna 2015 olemme julkaisseet kolme vastuullisuusraporttia kuuden viimeisen vuoden ajalta? Jälleen kerran totean, että en olisi. Hiukan oli sattumaa ja onneakin matkassa, että vuonna 2009 pääsimme osallistumaan Prizztechin vetämään VALID – Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisohjelmaan.

VALID-ohjelman myötä innostuimme tekemään ensimmäistä vastuullisuusraporttiamme. Raportin teko ja sen tulokset yllättivät meidät positiivisesti. Saimme ohjelman myötä hyvän yhteistyökumppanin – Gaia Consultingin – käytännön toteutukseen. Raportointi vahvisti, että teimme oikeita asioita – suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti.

Ilman hyvää yhteistyökumppania raporttia ei olisi syntynyt. Pienellä yrityksellä ei ole resursseja toteuttaa tällaista projektia yksin. Hyvä yhteistyökumppani osaa ohjata oikeiden asioiden luo ja auttaa näkemään sellaista, mitä omat silmät eivät havaitse.

Alkuvuonna 2015 kolmannen raportin teko onnistui jo sutjakkaasti, ja sen tueksi oli luotu hyvät ja toimivat prosessit. Erittäin hyvänä pidän erityisesti olennaisuusanalyysin tekoa tulevaa raportointia varten. Oli hienoa huomata, että sidosryhmämme pitivät raportoimiamme asioita jatkossakin olennaisina. Tulemme ehdottomasti jatkamaan raportointia myös tulevaisuudessa ja haluamme kehittää sitä eteenpäin siten, että se palvelee paremmin myös sidosryhmiämme ja erityisesti omaa kehittymistämme.

Kannustan kaikkia pieniäkin yrityksiä miettimään, olisiko raportoinnista niillekin hyötyä. Vaikka sidosryhmät eivät sitä vaatisikaan, on se erinomainen työkalu omaan kehittymiseen. Vastuullinen liiketoiminta on välttämättömyys jokaiselle yritykselle, joka haluaa toimia edelläkävijöiden joukossa!

Anne Ekberg, Vice President, Communication and Marketing, Fiblon Oy

Fiblon valmistaa kattaus-, pyyhintä- ja mukavuustuotteita muun muassa hotelleille, ravintoloille, pitopalveluille, lento- ja rautatieyhtiöille sekä risteilyaluksille.