Gaian kevään pro bono -hanke TalkooSprintti keräsi ravintolamaailman toimijat pyöreän pöydän ympärille innovoimaan uusia palveluja ja toimintamalleja alalle. Virtuaalityöpajoissa kerättiin yhteen toimivimmat ideat ravintola-alan elvyttämiseksi.
”Halusimme sprintin avulla tuoda yhden innovointipalvelumme ravintola-alan käyttöön. Pandemia on vaikuttanut alaan voimakkaasti, mutta myös uusia palveluja on syntynyt vauhdilla. Sprintin avulla voimme tukea muutosta ja lisäksi löytää uusia toimintatapoja pandemian mahdollisen toisen aallon varalle”, kertoo Tommi Lampikoski Gaiasta.
TalkooSprintti toteutettiin kahtena verkkotyöpajana, joissa osallistujat kokoontuivat virtuaalisen pyöreän pöydän äären. Työpajoihin osallistui yli 40 ravintola-alan asiantuntijaa: yrittäjiä, ruokahuoltopalveluiden tarjoajia, kaupunkien ja kauppakeskusten edustajia sekä kiinteistöjen omistajia. Talkootyön lopputulokset ovat kaikkien osallistujien vapaasti hyödynnettävissä. Tunnelma sprintissä oli aikaansaava ja innostunut.
”Oli hieno lähteä mukaan alan ulkopuolelta tulleeseen aloitteeseen. Sprintissä onnistui se, että uskalsimme puhua suoraan, jakaa kokemuksia ja etsiä ratkaisua isoon yhteiseen haasteeseen – vastavetoa ei ollut lainkaan”, kertoo sprinttiin osallistunut Classic Pizzan ravintoloiden ja Hangon Makaronitehtaiden yrittäjä Merja Rahkola-Toivanen.
”Kevään jälkeen koko ala näyttää uudistuneelta. Ilmeisistä haasteista huolimatta, kevät oli myös mahdollisuus pysähtyä pohtimaan strategiaa, arvoja ja toimintatapojamme. Uskon, että meillä toimintaa ohjanneet asiakaslähtöisyys ja ekologisuus vahvistuvat entisestään toimintamalleissa. Lisäksi alan työtekijät ovat entistä sitoutuneimpia työhönsä. Teknologian hyödyntäminen otti myös valtavan loikan ja uskon, että näissä palveluissa tullaankin näkemään jatkossa myös uusia toimijoita”, jatkaa Merja.
”Talkoosprintissä syntyi useita uusia ideoita, joita nyt jatkokehitetään eri toimijoiden yhteistyönä. Jatkossa voimme esimerkiksi nähdä kuinka parkkipaikat tai puistonpenkit toimivat ravintolan asiakaspaikkoina, tai kuinka ruokaa voi tilata alueen ravintoloista puistojen tai rantojen ”ruokataksitolpille”, jatkaa Lampikoski.
Yksi pandemian luomista keskeisistä haasteista on kuluttajien luottamuksen parantaminen. Ravintolat ovatkin luoneet vauhdilla kontaktivapaita palveluja kuten sähköisiä ruokalistoja ja buffetaterioiden tarjoilua sekä merkinneet turvavälejä ravintolatiloihin. Jatkossa palveluja pyritään myös porrastamaan yhä enemmän. Tällöin esimerkiksi riskiryhmäläisille voidaan tarjota turvallisempia ”happy hour” hetkiä ravintoloissa.
Kuten monella muullakin alalla, pandemia on lisännyt vauhdilla teknologian hyödyntämistä ja asiakkaille tuotavia palveluja. Ravintola-alalla keskeistä on ollut huolehtia sekä asiakkaiden että henkilökunnan turvallisuudesta ravintolakokemuksen kärsimättä.
”Sprintissä keräsimme myös esimerkkejä maailmalta: löytyi turvavälihattuja, nurmikolle merkittyjä piknikalueita sekä julkkis-pahvifiguureja tyhjille istumapaikoille. Jatkossa myös hybridimallit, joissa ruoka toimitetaan suoraan asiakkaalle osana muita palveluja, yleistyvät. Alan toimintaedellytyksiä voidaan vielä parantaa esimerkiksi nostamalla lähimaksun eurorajaa sekä laajentamalla terassialueita ja pidentämällä terassikautta pitkälle syksyyn. Terasseja on järkevää laajentaa niin, että ne palvelevat useampaa ravintoloitsijaa”, päättää Tommi.
Gaian Innovation+ -palvelua on sovellettu johtavien yritysten ja kaupunkien uuden liiketoiminnan kehityshankkeisiin ja se soveltuu erityisesti eri toimijoiden yhteiskehittämishankkeiden edistämiseen.
Lisätietoja
Tommi Lampikoski, liiketoimintapäällikkö, p. 040 353 8311, etunimi.sukunimi@gaia.fi
Merja Rahkola-Toivanen, Classic Pizza, Hangon Makaronitehdas, p. 0400 727 959, merja@cpr.fi
Kuva: Hangon Makaronitehdas